ademenwebsite2_edited.png

VERBONDEN ADEMEN

Onbewust houden we onze adem vaak in om dat wat we niet willen voelen, te  onderdrukken. Dit belemmert de doorstroom van energie. Verbonden ademen is een bijzonder krachtige techniek om het hele ademhalingssysteem te openen. Het is een bewuste diepe ademhaling zonder pauzes na de in- en de uitademing die ervoor zorgt dat je lijf blokkades opruimt die in de vorm van fysieke sensaties of emoties naar boven kunnen komen. Je hoeft niet te weten wat je voelt en waar het vandaan komt, het verhaal doet er niet toe. Door te blijven ademen kun je alles beter waarnemen zonder je ermee te identificeren, zonder oordeel of verzet. Dan kan alles weer stromen en het ruimt lekker op.

Verbonden ademen zorgt er ook voor dat het denken (ego) naar de achtergrond verdwijnt. Je kunt dingen vanuit een ander, groter perspectief zien. Dat geeft inzicht en helderheid en kan tot een gevoel van vrede, liefde en verbondenheid met alles leiden.

 

Er zijn verschillende methodes die de verbonden ademhaling gebruiken: Holotropic Breathwork van Stanislav Grof, Transformational Breathwork van Judith Kravitz, Quantum Light Breath van Jeru Kabbal en Rebirthing van Leonard Orr zijn hier enkele voorbeelden van. Uiteindelijk zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen. Heleen Ytsma van Herleva, waar ik de opleiding tot holistisch ademcoach heb gedaan, heeft niet alleen waanzinnig veel kennis over de adem maar heeft er ook heel veel ervaring mee. Zij haalt uit al die verschillende technieken de essentie. Dat werkt heel prettig en uiteindelijk geeft iedereen die met de adem werkt er een eigen draai aan, met de juiste kennis als basis.

 

Op fysiek niveau zorgt verbonden ademen dat er veel CO2 wordt uitgeblazen. Hoewel er meer zuurstof in longen en bloed komt, ontstaat er zuurstoftekort in het lichaam. Er moet namelijk een zeker CO2 gehalte in het bloed zijn voordat de rode bloedcellen, die zuurstof transporteren, deze zuurstof loslaten zodat het opgenomen kan worden in alle lichaamscellen. Pas wanneer het verbonden ademen stopt en er even niet geademd wordt, stijgt het CO2 en komt al die zuurstof in de lichaamscellen terecht. Het lijf krijgt een flinke ‘zuurstofdouche’ en dat is reinigend. 

 

Een fijne ademhalingsoefening is die van Wim Hof, te vinden op zijn website  www.innerfire.nl  Hij is heel effectief en kost relatief weinig tijd. Volgens Wim kun je hem het beste ’s ochtends op nuchtere maag doen. Zelf vind ik het ook fijn om in bed te doen voor het slapen. Het gaat als volgt:

 

  1. Zit of lig in wat voor jou een comfortabele houding is in een veilige omgeving en ontspan.

  2. Begin te ademen naar de buik, adem diep in. Dan adem je uit. Vervolgens adem je weer volledig in. Zonder pauze tussen in- en uitademing en uit- en inademing. Dit doe je zo’n 20 à 30 keer achterelkaar. (Als dat teveel is voor je gevoel begin je gewoon met minder. Weet dat het normaal is als je licht in je hoofd wordt en tintelingen in je lijf voelt.)

  3. Dan adem je nog één keer volledig in, rustig uit en dan stop je met ademen. 

  4. Op het moment dat je de behoefte voelt om opnieuw te ademen (en dat kan best lang duren!) adem je helemaal in en houd je dit ruim 10 seconden vast. Je kunt hierbij je aandacht op je 3e oog vestigen, de plek tussen je wenkbrauwen. Het kan zijn dat je beelden en/of kleuren ziet.  Daarna adem je rustig uit. Geniet lekker eventjes na.

  5. Deze ademhalingsoefening kun je een aantal keer (2 of zelfs 5 keer) achter elkaar doen. Het voelt alsof je elke keer dieper gaat.

  6. Na de laatste ronde kun je een hele poos nagenieten en voelen. Neem daar je tijd voor, het is heel meditatief.

 

Voel vooral zelf wat het met je doet en experimenteer er mee, voel wat voor jou het beste werkt.